Belangrijkste Google Ranking Factoren
Wat zijn de meest belangrijkste factoren om hoog te scoren in Google en andere zoekmachines? Hoe bereik je de top van Mount Google?
Onderzoekers denken dat er ruwweg zo’n 200 factoren zijn die Google bekijkt om tot een waardering te komen van jouw website. Sommige zijn ondergeschikt en anderen moet je echt hebben.
First Page Sage is al meer dan 10 jaar een toonaangevend bedrijf voor het onderzoeken van Google’s geheime algoritmes. Zij komen met cijfers voor 2021 voor de diverse Ranking factoren. Daar zitten toch opmerkelijke factoren in.
Voor de overzichtelijkheid opgedeeld in 2 groepen:
Wat moet een website bouwer doen?
22% Meta Keywords in de kop van de site
3% Snelheid
2% SSL aanwezig
1% Schema.org markup
Wat kun je zelf doen?
26% Consistent de website voorzien van nieuwe inhoud.
22% Meta Keywords per pagina/bericht
16% Backlinks
12% Niche expertise
5% Interne links
5% Gebruikers betrokkenheid
1% Vermeldingen op andere websites
Laten we ze 1 voor 1 door gaan. De belangrijkste eerst
Inhoud.
Met 26% is Inhoud de belangrijkste. Wordt de site regelmatig voorzien van nieuwe inhoud?
Veel onderzoekers van zoekmachines stellen hierbij dat dit tegelijkertijd ook geldt voor het updaten van gekoppelde social media.
Heb je bijvoorbeeld een Facebook pagina, waarvan zoekmachines weten dat ze bij jouw website horen? Dan telt dat ook.
Belangrijk om te weten voor een goede inhoud zijn:
Eerst even het begrip Search Intent. Makkelijkst te vertalen in “Bedoeling van de zoekopdracht”. Hiermee wordt bedoeld hoe waarschijnlijk het is dat de website inhoud heeft die men bedoeld had. Wat zocht (bedoelde) de bezoeker en vindt men het bij jou?
Stel jouw zoekopdracht is “Elektrische auto”. Daar kan men diverse bedoelingen mee hebben. Elektrische auto kopen is de meest waarschijnlijk. Informatie over specificaties is mogelijkheid 2.
Als jouw site dan zowel informatie over kopen EN specificaties over elektrische auto’s heeft doe je het goed.
En hoe meet Google dat?
Maatstaaf voor Google zijn 2 factoren:
– De tijd die men op een pagina verblijft. Hoe langer men op 1 pagina blijft, hoe meer er gelezen is en, zo redeneert Google, des te meer sluit de inhoud aan bij de vraag, de interesse van de bezoeker.
– De tweede is de bounce rate. Bounce betekent dat de bezoeker de pagina verlaat. Is men snel weg van de pagina? Dan is dat duidelijk niet wat ze zochten of interesse in hebben.
Meta Keywords
Je kunt Meta Keywords plaatsen in de kop, in de code van de website, maar ook meta keywords opgeven per pagina of bericht.
In de kop van de website staat er dan zoiets als
<meta name=”keywords” content=”auto, occasion, verkoop”/>
Er zijn vele plugins die gericht zijn op het aanbrengen van Metatags bij pagina’s en berichten. Zoek op wordpress.org/plugins maar eens op “meta keywords”
Ook zit het ingebouwd bij de bekendere SEO plugins zoals Yoast of SEO Framework.
Een aanrader, want met 22% is dit toch een belangrijke factor om hoger te komen in de zoekresultaten en met plugins makkelijk te doen.
Backlinks
Vanaf dag 1 van Google altijd al belangrijk geweest. Hoeveel sites hebben een link naar jouw site? Je kunt dit zelf onderzoeken op de site bij AHREFS.
Hoe meer hoe beter, maar ook WIE er naar jouw site wijst is belangrijk. Stel dat het Algemeen Dagblad naar jou wijst, dan is die backlink waardevoller dan een link op een pagina van het buurtkrantje.
Niche expertise
Deze is wat abstract, maar het komt er op neer dat Google jou ziet als een expert voor iets, als dat vaak op de site vermeld wordt. In teksten en in Metatags. Misschien zelfs de URL van de pagina(s).
Maar ! Alleen als de bounce rate voor die pagina’s klein is EN de leestijd per pagina hoog is EN er meerder pagina’s gelezen worden.
Een voorbeeld: Een leverancier van elektrische apparaten heeft veel vermeldingen in zijn teksten voor de “ElecPrint” Veel meer dan de concurrenten en deze pagina’s worden veel gelezen, weinig bezoekers verlaten daar de site EN ze lezen lang.
Dan moet dit bedrijf, in Google’s ogen, veel weten, een autoriteit zijn voor de “ElecPrint”. En de inhoud moet interessant zijn want ze blijven lang op 1 pagina. Dus de moeite waard om aan anderen te laten zien door de deze site of pagina hoger in de zoekresultaten te laten komen.
Nog even 2 verbazingwekkende cijfertjes.
De gemiddelde tijd dat men (wereldwijd) online doorbrengt is iets meer dan 6 uur.
De gemiddelde tijd die men op een web pagina doorbrengt is 52 seconden.
B2B websites doen het iets beter met 82 seconden.