Regelmatig krijg ik de vraag of ik kan helpen om een site beter te laten scoren in Google. Meestal is er wel winst te behalen maar hoe scoor je eigenlijk met de bezoekers die je wel krijgt ?
Een voorbeeld. Stel je hebt een winkel op een B locatie en er komen 35 bezoekers per dag binnen. Ze lopen allemaal de deur weer uit zonder iets te kopen, zelfs aan de verkoper iets te vragen. Dan is er iets verkeerd aan de winkel of de verkoper, niet aan de locatie. Verhuizen naar een duurdere A locatie zal dan ook niet veel meer opleveren.
Zo ook bij websites. Je krijgt wel bezoekers, maar niemand reageert. Niemand gaat over tot een actie die jij wilt. Kopen, reserveren, boeken, informatie aanvragen, wat dan ook. Dat noemen ze conversie. De bezoeker aanzetten tot actie.
Presenteer duidelijk jouw USP’s
Als marketing man vind ik dit altijd wat curieus. De eeuwige jacht op meer bezoekers voor een site. Ik vind het belangrijker om ze “over de streep te trekken.”
Toegegeven, Google ranking blijft interessant om aan te werken. Maar dat is een langdurig en/of (als je daar voor kiest) kostbaar proces. Mijn tip is dan ook eerst eens te kijken waar de site (teksten, foto’s, knoppen, slogans) te verbeteren valt zodat meer mensen reageren.
Uit marketing oogpunt altijd de vraag stellen: “welk voordeel zou ik de klant kunnen bieden?” Wat is jouw unieke verkoop argument? In marketing termen “USP”, Unique Selling Point.
Ga op de stoel zitten van de klant. Bedenk met welke woorden jouw klant zou gaan zoeken en dan bij jou moet uitkomen. Doorspek de teksten dan met die woorden en mogelijke synoniemen. Korte teksten! De klant moet direct zien waarom ze juist HIER moeten zijn.
Laat de titels duidelijk weergeven wat de inhoud van de daar onder staande alinea is. Liefst met een plaatje die ook direct weerspiegelt waar het over gaat. De gemiddelde bezoeker leest namelijk niet, men scant een pagina.
A/B Testing
Wie in het gelukkige bezit is van het WordPress Theme Divi kan zelfs A/B testing doen. Dat is standaard ingebouwd. A/B Testing is het maken van 2 mogelijkheden. Bijvoorbeeld een aanbieding met onder aan 2 knoppen. 1 Met “Nu kopen” en rode tekst en 1 knop met “Informatie aanvragen”. Deze 2 zullen nu afwisselend aan de bezoekers getoond worden. Na verloop van tijd zul je dan zien dat 1 van de 2 knoppen beter functioneert. Die houd je dan.
Conclusie
Verbeter de vindbaarheid maar tegelijkertijd ook de conversie. Nog meer bezoekers die toch niet converteren is zinloos.